Dierenwelzijn

Hoe belangrijk is Dierenwelzijn voor de consument?

Dierenwelzijn versus de bio-industrie (lees: de portemonnee). Hoe bewust eten we nu eigenlijk vlees? In Trouw kwamen wij een heel interessant artikel tegen, met als niet-mis-te-verstane-kop: De Nederlander wil niet betalen voor dierenwelzijn. Dat kunnen wij als online slager natuurlijk onmogelijk toetsen, want 'De Nederlander' in het algemeen is niet onze doelgroep. Voor elk wat wils immers. Wij merken dat er wel degelijk (een groeiende) groep is die wat extra wil betalen voor eerlijk (én oprecht lekkerder) vlees. Want dat een kipfilet van een biologisch gehouden Polderhoen wat duurder is dan een industrie plofkip, moge duidelijk zijn. De bewuste consument is er, zo ver zijn we inmiddels. Maar ruimte voor verbetering is er zeker.

Dierenwelzijn versus prijs? Of speelt kwaliteit en smaak ook nog een rol?

Met verwijzing naar een onderzoek dat 95 procent van de Nederlanders dierenwelzijn belangrijk vindt, staaft Janneke Vink de bewering dat dierenwelzijn de Nederlander ‘in het DNA zit’. Feit is echter volgens Tom Saat, schrijver van het Opiniestuk in Trouw, dat 90 procent van alle Nederlanders bij de inkopen een keuze maakt voor vlees uit de bio-industrie. In het Nederlandse DNA zit de portemonnee kennelijk wel heel goed verankerd. Op de man af vindt iedereen dierenwelzijn belangrijk, maar in de praktijk wint volgens Saat de portemonnee. Maar zo zwart-wit is het wellicht helemaal niet. Want mensen kiezen niet alleen voor dierenwelzijn of prijs, maar een beetje liefhebber kiest met plezier voor kwaliteitsvlees van mooie authentieke vleesrassen. Omdat ze het simpelweg lekkerder vinden. Kwestie van smaak. Dat die dieren een goed leven hebben gehad is mooi meegenomen, maar niet doorslaggevend voor sommigen. Of misschien zelfs voor velen. Je vlees kan nog zo 'diervriendelijk' zijn. Als het niet lekker smaakt, 'blieft' niemand 't. Van vlees wil je genieten. Dat moet dus lekker zijn. Wij genieten persoonlijk nóg meer van vlees als het de feelgood geeft van een eerlijke herkomst. Maar gelukkig gaan smaak en herkomst vaak hand in hand. 

Wat nu de exacte cijfers zijn, weten we natuurlijk niet, maar wat we wél merken is dat de groep bewuste vleeseters dagelijks toeneemt. Dat er altijd een grote groep bio-industrie/prijsaanhangers zal blijven, weten en respecteren we ook. Dagelijks krijgen we op social media te maken met de meest uiteenlopende meningen. Waar de één ons 1 op 1 vergelijkt met de bio-industrie en daarom 'veel te duur' noemt, vindt de ander dat het niet duurzaam en diervriendelijk genoeg kan. 

Bij The Butchery verkopen we vlees van dieren met 3*** beter leven of vergelijkbaar. Dat is een keuze. Best een gevaarlijke ook, want op prijsniveau kun je dan natuurlijk nooit concurreren met de bio-industrie. Wél op het gebied van smaak, maar dat is weer een andere discussie. De vraag omtrent het al dan niet willen betalen voor dierenwelzijn, is voor ons natuurlijk rete-interessant, want we hebben het hier over onze core business. Maar één ding is zeker: de groep bewuste vleeseters (of kritische vleeseters, die vlees van mooie rassen extra waarderen) is groot. Ruimte voor meer is er echter altijd, dus join gerust the club ;-)

Wij zijn heel benieuwd naar jouw standpunt, dus schroom niet om deze met ons te delen. 

Het volledige artikel in Trouw vind je hier...